Konsep Isu Dan Cabaran Pendidikan
Menurut Kamus Dewan (2007), isu merujuk kepada perkara
pokok atau persoalan yang dibincangkan. Cabaran pula
merujuk kepada sesuatu unsur atau faktor yang menguji
kemampuan dan ketabahan sesuatu organisasi. Misi
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ialah untuk
membangunkan potensi individu melalui pendidikan berkualiti
dan untuk itu, Pelan Pembangunan Pendidikan (PPP) 2013-
2025 telah diperkenalkan pada 11 September 2012.
Objektif Pelan pembangunan Pendidikan (PPP) 2013-2025
1. Memahami prestasi dan cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia
berfokuskan penambahbaikan akses kepada pendidikan, meningkatkan
standard (kualiti), merapatkan jurang pencapaian (ekuiti), menggalakkan
perpaduan dalam kalangan murid serta memaksimumkan keberkesanan
sistem.
2. Mewujudkan visi dan aspirasi yang jelas untuk sistem pendidikan dan
setiap murid bagi 13 tahun yang seterusnya sehingga tahun 2025.
3. Menggariskan program transformasi yang menyeluruh untuk sistem
pendidikan, termasuk perubahan utama dalam KPM, yang membolehkan
sistem ini memenuhi permintaan baharu dan jangkaan yang meningkat serta
menyokong transformasi perkhidmatan awam.
INTEGRASI NASIONAL
Merupakan proses penyatuan antara kumpulan manusia yang berbeza latar
belakang, status sosial dan budaya untuk membentuk entiti yang mempunyai norma,
sistem nilai dan mengamalkannya bersama. Integrasi nasional merujuk kepada satu
proses dinamik untuk merapatkan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.
Isu-isu yang berkaitan dengan perpaduan dan integrasi nasional:
1. Tindakan kerajaan yang dilihat sebagai diskriminasi oleh kaum-kaum lain.
2. Kurangnya sensitiviti dan toleransi terhadap agama-agama lain.
3. Kurangnya semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat.
4. Peningkatan kes gelaja sosial
5. Pembangunan ekonomi yang tidak seimbang.
6. Peranan media massa yang mensensasikan isu perpaduan
(Jabatan Perpaduan Negara & Integrasi Nasional, 2005)
Peranan Guru dalam Menangani Isu Integrasi Nasional
Guru dianggap sebagai pembina negara bangsa kerana gurulah yang dapat
membangunkan modal insan dan memastikan pembentukan jati diri murid yang kukuh, berdaya saing, berkeyakinan tinggi damn berpegang teguh kepada agama
dan nilai sejagat seterusnya menjadi menjadi warganegara yang glokal.
Berdasarkan
panduan KPM, peranan guru sebagai pembina negara bangsa dilaksanakan
menerusi:
1. Memperkasa bahasa kebangsaan.
2. Memantapkan perpaduan negara dan integrasi nasional.
3. Memupuk kecintaan kerhadap seni, warisan, budaya dan bangsa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan